MultiChoice, the pay-TV company that owns DStv and M-Net, made a questionable payment of R25-million to the Guptas' controversial ANN7 channel, the #GuptaLeaks show.

In addition, MultiChoice increased its annual payment to ANN7 from R50-million to R141-million.

The payments came after the family seemingly assisted former communications minister Faith Muthambi in getting President Jacob Zuma to transfer certain broadcasting powers to her, something MultiChoice was lobbying the minister for.

Following the transfer of powers, Muthambi controversially pushed through a decision in favour of unencrypted set-top boxes, which benefitted MultiChoice.

Muthambi's decision flouted her own party's policy on the issue. The ANC supported encryption – required for pay-TV – to promote competition in the sector.

After a lengthy court battle, the Constitutional Court earlier this year ruled that it was within Muthambi's right to make policy decisions affecting the broadcasting sector.

MultiChoice however deny that there is any relationship between the policy outcome in its favour and payments made to ANN7. In a statement, the company said: "MultiChoice rejects your insinuations in the strongest possible terms."

  • Click here to read the company's full response to News24

The #GuptaLeaks reveal that:

- MultiChoice executive Clarissa Mack (who had since resigned) sent policy documents directly to Muthambi, who shared them with Gupta lieutenant Ashu Chawla, setting out proposals for Zuma to transfer broadcasting powers back to Muthambi after he split the communications portfolio into two departments in 2014;

Add comment


Security code
Refresh